Wednesday, February 23, 2011

FIKIR dan JADI KAYA

 Assalammualaikum & Salam Sejahtera

FIKIR pun boleh jadi kaya ???

          "Think and Grow Rich" buku klasik mengenai rahsia kekayaan diterbitkan pada 1937 tuuuuu diaa hampir 74  tahun dah. Ia merupakan buku jualan terbaik (Best Sealer) semenjak ia diterbitkan. Ditulis oleh Napoleon Hill bedasarkan pengalaman selama 20 tahun bersama dengan orang yang berjaya. Buku ini mengandungi 13 bab mengenai rahsia kejayaan lebih kurang 235 muka surat mak aaiii tebal tu.

          Saya baru habis bab pertama ahahaha baru satu bab jer dah nak buat review, tapi teruja dengan gaya bahasa yang mudah difahami. Membuatkan nak baca bab seterusnya, buku ini telah dibaca oleh ramai jutawan didunia ini Bill Gate, Trump, Steve Jobs, Warren Buffet dan jutawan jutawan malaysia Dr Azizan, Irfan Khairi, pun ada mencadangkan supaya baca buku ini. Setelah puas mencari ahirnya jumpa juga dalam bentuk Ebook nanti saya akan up load kan di sini supaya kita semua boleh manafaatkan kebaiakn buku ini.


Mamat Napoleon Hill tgh gambar sendiri kat dalam buku sendiri.


          Bab pertama mengenai keinginan (Desire) menceritakan jika seseorang itu mempunyai keinginan yang tinggi dan sanggup buat apa saja untuk merealisasikan impian dia pasti berjaya, insyaAllah sebagai contoh Edwin C Barnes mempunyai keinginan yang tinggi untuk menjadi rakan kongsi perniagaan dengan Thomas Edison pencita unggul. menenpuh rintangan sangup bekerja dengan Mr Edison sebagai budak suruhan, tetapi dia bertekad bahawa dia mahu menjadi rakan kongsi perniagaan bukan nya pekerja. Setelah lima tahun berkerja dia akhirnya berjaya meyakinkan Mr Edison dia mamapu menjual rekaan terbaru dan berjaya menjadi rakan kongsi perniagaan. Cuba bayangkan jika dia cepat mengalah dan pada tahun ke empat dia berenti dan balik kampung apa jadi dengan si Edwin ni mesti aku pun tak kenal dia dan tak nak aku tulis pasal dia dalam blog aku ni.

       Kita mesti mempunyai matlamat dan keinginan untuk berjaya dan tiada jambatan di belakang kita sebab kita dah robohkan(pandai ke bang***)  dan kita mesti menuju kedepan no U turn. Tapi cikgu sejarah pulak suruh kita tengok belakang suka hati ko orang lah nak tengok ke tak, aku nak smbung baca buku si Napolian Hill

"SAYA KAYA DAN BERJAYA"

        

3 comments:

Unknown said...

mcm kenal jer tag line tu.

Miecyber said...

Kita mesti selalu berfikiran positif...

Vaksin HIV berjaya di India

AZLINA said...

SELALU MENDOAKAN UNTUK SEMUA YANG MEMBACA BLOG INI TAK SALAH KITA GUNAKAN UNTUK KEBAIKAN, SHARING IS CARING. TERIMA KASIH KPD dR AZIZAN