Friday, January 28, 2011

Tiga Belas Rahsia Dalam Jualan

Tiga Belas Rahsia Dalam Jualan

Franklin Lyle (Frank) Bettger (1888 – 1981) adalah seorang pengarang buku dan jurujual terhebat dizamannya. Dia hanya seorang permain besbol Major League dengan St. Louis Cardinals dalam tahun 1910 di bawah nama Frank Betcher. Selepas menamatkan kerjaya besbolnya Frank Bettger, telah menjadi jurujual tersohor.

Bagaimana, dengan mengamalkan tiga belas rahsia-rahsia ini untuk menukar kerjaya biasanya sebagai jurujual kepada SUPER SALEMAN dan menjadi MENTOR serta penulis yang Berjaya. Bettger telah menjadi jurujual yang amat Berjaya. Beliau ingin berkongsi rahsia kejayaan dan telah menjadi seorang pengarang buku-buku yang terlaris BEST SELLER “How I Raised Myself from Failure to Success in Selling”, “How I Multiplied My Income” dan “Happiness in Selling”.

“How I Raised Myself from Failure to Success in Selling” telah diterjemahkan ke dalam atas satu dozen bahasa, termasuk Hungary, Portugis, Perancis, Denmark, Jerman, Poland, Sweden, Sepanyol, Serbia, Jepun, Belanda, bahasa Inggeris Britain, Norway, Itali dan bahasa Finland.

Jadi di sini ialah "Thirteen Secrets To Success In Sales" dari Frank Bettger:

#1 – Keghairahan
Jika anda tidak FEEL lebih baik berhenti,Dengan Menggandakan keghairahan anda dan anda akan menggandakan rezeki anda
.
#2 – Order (organisasikan diri sendiri)
Memperuntukkan masa untuk merancang bagaimana anda akan menggunakan masa anda. Fikirkan apa yang paling penting, dan melakukan perkara-perkara penting dahulu .

#3 – Fikir soal kepentingan lainnya
Ketahui apa prospek anda mahu. Tunjukkan atau beritahu dia bagaimana ia. Boleh di capai

#4 – Soalan
Biarkan prospek anda persoalakan anda, dan anda akan mengetahui kehendak pelangan anda.

#5 – Isu utama
Mencari keperluan asas atau kehendak utama prospek. Kemudian berikan tumpuan dan focus pada ia! Tanya “mengapa” dan “memberi nilai tambah tambahkan kepada produk” apabila menemuinya

#6 – Silence (mendengar)
Pendengar yang baik adalah magik dalam menjual. Mendengar dengan penuh minat dapat mengenal pasti masalah dan keperluan!

#7 – Sincerity (keyakinan)
Jika anda tidak mempercayai apa yang anda jual, bagaimana pula dengan prospek anda. Beri prospek anda perkhidmatan sebagaimana yang anda mahu.

#8 – Pengetahuan perniagaan.
Sentiasa menambahkan ilmu dan belajar tentang perniagaan anda.

#9 – Penghargaan dan pujian
Tunjukan kepada pelangan anda dengan mempercayai mereka dan memikirkan perkara yang hebat. Tapi jangan keterlaluan dan hanya beri mereka penilaian jujur anda.

#10 – Smile (kebahagiaan)
Tersenyum berikan senyuman terbaik kepada semua orang. Fikirkan semua benda-benda yang baik,hebat yang anada telah capai dan anda perlu bersyukur untuk itu dan senyuman. Dunia akan tersenyum bersama anda.

#11 – Mengingati nama-nama dan muka
Dengan mengigatkan wajah dan nama prospek. Kemudia berbuallah dengan membayangkan prospek.berada didepan anda.

#12 – Perkhidmatan dan tinjauan
Jaga mereka dan mereka akan jaga anda. Lakukan pada semua prospek anda, amat penting untuk menjaga hubungan anda pelangan.

#13 – Penutup jualan (tindakan)
Diteruskan melalui proses jualan – Perhatian, Kepentingan, Keinginan, Penutup. Buat kesimpulan selepas penerangan anda dengan menayakan SOALAN MAGIK “Bagaimana anda menyukai nya”


INI ADAH 13 amalan yang dilakukan anda bagaimana "Adakah anda menyukai EENTRI KALI INI"

5 comments:

amry said...

aku paling percaya pada no 1. betul, kalau tak ada keghairahan, minat atau kesungguhan, memang susah nak naik dalam biz.

Hairun Azmi said...

Tips yang sangat berguna...thanks..

Tempah isteri melalui laman web

Marketing said...

MMM Harap Entri dapat membantu

Mat said...

wooo good info i will useit thanks bro

Anonymous said...

^_^