Wednesday, November 24, 2010

TAKTIK MARKETING

              Hari ni aku pergi jalan ke satu shoping complex xxxxxxxxx yang menganjurkan jualan murah aku pergi sebab dapat iklan yang diedarkan oleh pihak yang berkenaan. Aku tetarik denagan beberapa produk yang memang sangat murah seperti di dalam iklan.

             Apabila aku pergi aku terus mencari produk berkenaan tetapi alakah hampa nya aku bila produk berkenaan tiada di raknya aku bertanya pada jurujual dimana produk yang didalam iklan. Jurujual berkenaan menjawap "sudah habis" aku bertanya tak ada stok lain ke, Jurujual menjawap stok lain ada tapi stok untuk jualan murah yang dah habis. Aku terkejut oooo macam ni ker mereka lakukan semasa jualan murah.

             Mereka buat berberapa produk yang berjenama menjadi sangat muarh sehimgga separuh harga tetapi mereka menghadkan jumlah produk berkenaan dan selepas produk berkenaan habis mereka tidak mengeluarkan stok produk tersebut mereka akan tinggal kan rak berkenaan kosong yang ada cuma nama produk dan harga semasa jualan murah berkenaan dengan alasan produk berkenaan habis. Itu salah satu cara mereka memancing pelangan supaya datang ke shoping complex mereka.

            Sebab mana mungkin ada pelangan yang datang untuk mencari barangan yang hanya menawarkan "JUALAN MURAH" sahaja  kecuali aku la heeehee. Ada satu lagi taktik yang tidak bertangungjawap oleh pihak pasaraya aku rasa ko orang dah tau kan taktik ini tetapi aku nak tulis jugak iaitu "menaikankan harga ke 400% kemudian memotongnya semula 70%" ok macam ni lah kata kan satu barang harga RM 200 mereka akan menulis harga sebelum potonga RM 800 dan selepas potongan 70% harga menjadi RM240 bijak bukan

            
               Masyarakat kita yang sememangnya gila kan SALE (jual muarah) sering terperdaya aku pun terkena kononnya handbang berjenama harga sebelum RM 180 ada kononnya Happy Hour dengan LESS (POTONGAN ) 80% sehingga menjadi RM 36 sahaja aku pun belila untuk isteri aku sekali sampai rumah isteri aku bantai gelak di cakap beg macam tu kawan dia jual rm 30 jer agggghhhhh aku tension cilakak punya pasaraya esok nya dia bawak balik sampel handbag kawan dia sebijik daaa jadi berhati hatilah semasa membeli di "KARNIVAL JUALAM MURAH" yang sememannya "MAHALLLLL "

              Kesimpulannya  belilah jika betul betul yakin ia nya murah dan anda sudah biasa dengan produk berkenaan dan sudah tahu harga asal produk berkenaan terima kasih

0 comments: