Saturday, December 11, 2010

TAHUN BARU

TAHUN BARU AKAN MENJELMA adakah anda semua berpuas hati dengan  BUSINESS anda jika anda tidak berpuashati anda harus melakukan POST MORTEM dan   Adakah anda bersedia untuk memulakan? Cari tempat yang tenang, duduk dan meluangkan masa menilai dan menjawab soalan-soalan berikut:
• Apakah BUSINESS berjalan dengan baik untuk perniagaan saya di 2010?
• Apkah marketing saya berjalan dengan baik, tapi boleh dari dilakukan dengan lebih  baik di tahun 2010?
• Apakah marketing yang saya lakukan pada tahun 2009 yang tidak berjalan dengan baik sekali?
• Marketing yang saya lakukan pada tahun 2009 yang baik, prestasi yang baik kerana:
• Marketing yang saya lakukan pada tahun 2009 yang gagal, gagal kerana:
• Pada 90 hari berikutnya, saya mendefinisikan target pasaran saya sebagai? Adakah saya perlu menukar geografi yang disasarkan? Adakah saya mensasarkan tahap pendapatan yang berbeza atau demografi pelanggan? Adakah saya akan menyasarkan pengguna produk atau berorientasikan, pengguna servis atau kedua-duanya?
• Pada tahun 2010 pelanggan saya boleh ditakrifkan oleh target pasaran sebagai?
• Apa Cara marketing yang akan saya gunakan dalam 90 hari berikutnya dan mengapa?
• Saya benar-benar harus bekerja pada peningkatan, menumpukan atau menyemak semula mesej marketing saya.
• Pada 90 berikutnya-hari anggaran marketing saya akan?
Sekarang gunakan jawapan diatas dan gunakan untuk menyusun stategi marketing dalam 90 hari. Tetap tarikh mula anda, tarikh akhir anda dan apa yang akan anda lakukan di antara keduanya. Menilai secara mingguan bagaimana rancangan anda berjalan, membuat perubahan di mana anda perlu dan menyesuaikan apabila diperlukan. Bila anda telah merancang apa yang akan dilakukan pada 90 hari berikutnya anda akan mempunyai gambaran yang lebih jelas pada keutamaan, rancanagan kerja yang realistik, dan hasil yang anda  akan dapat.
Langkah terakhir, jangan lupa untuk memberitahu saya bagaimana rancangan marketing 90-hari berjalan untuk anda.

0 comments: